Varenda gång de ökar strålningen måste jag öka dosen sköldkörtelhormon tycks det

Jag har underfunktion i min sköldkörtel och det fick jag när jag bildskärmsskadades i början på 1990-talet, fast det märktes inte. Jag gick ner till 54 kg när jag bildskärmskadades. Jag är 170 lång så jag var ett benrangel trots underfunktion i sköldkörteln. Jag gick ner tio kilo på dryga 4 månader. Man undrar nu hur jag kunde gå ner så mycket, vad hände egentligen i kroppen borde varit giftstruma jag hade, men så var det inte.

De här senaste åren har jag märkt att när man ökar mobilstrålningen då behöver jag mer sköldkörtelhormon för att jag skall må någorlunda bra.

Nu denna senhöst började jag dala igen. Det kommer smygande tröttheten, segheten och nedstämdheten, för att man inte orkar göra något. Hade stora problem med min överklagan till miljööverdomstolen, huvudet kändes trögt, kreativiteten hade börjat gå ner på sparlåga. Men jag fattade inte då att jag behövde högre dos. Jag är väldigt känslig på dosen och måste äta nästan exakt dos varje dag. Senaste gången ställde jag in mig på 139 mikrogram.  1 tablett 125 mikrogram, plus 1/4 av 75 mikrogram. En otroligt jobbig dos.

På min läkares förslag testade jag att äta 1 tablett 150 mikrogram och två dagar 125  mikrogram Det funkade inte alls. När jag åt 150 kände jag mig sjuk då dosen var för hög, andra dagen med 125 mådde jag bra, tredje dagen med 125 då gick jag i däck och hela den dagen tillbringade jag i soffan. Jag  var så in till dödens trött att jag inte ens orkade läsa. Fjärde dagen med 150 gick jag upp i varv och mådde dåligt för det, kände mig som förgiftad, femte dagen 125, då mådde jag bra, sjätte dagen med 125 ramlade jag ner i soffan igen. Jag testade så ett tag, men gav upp och så blev det 139 mikrogram varje dag och det mådde jag bra på tills nu i denna senhöst.  Nu testar jag 150 mikrogram, men det är med nöd tillräckligt, kanske jag behöver 165 mikrogram? Denna medicin är sorgligt nog livsviktig för mig. Trist att behöva vara beroende av läkare och medicin. Läkare som  ständigt byts ut, för läkare är livrädd att få elöverkänsliga patienter. Jämt måste man förklara  att jag måste äta samma dos varje dag annars mår jag inte bra. En del läkare fattar inte att jag är så känslig på dosen. Det är så förbaskat tröttsamt, att behöva förklara om och om igen som varit  självklart enligt journalen i flera år..

Jag äter Euthyrox. Levaxin tål jag inte. Enligt bipacksedeln innehåller tabletterna exakt samma, men det kan de inte göra eftersom jag inte tål Levaxin men Euthyrox.

 

